Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Monday, October 11, 2010

Sesi Kek Lapis Sarawak Yg Haru Biru.


Wah wah wah.. Tengok tajuk yg tak hengat tu, mcm vogue betol jer..huhu.. Tapi, memang saya dh gie belajar buat kek lapis srwk tau.. Resepi kek lapis coklat dan horlick, best tau.. hingga menjilat jari. hingga xingat nk amik gambar kek yg dh siap ;)

Al-kisah, saya dah merancang utk gie belajar buat kek kat umah kak timah, pakar membuat kek lapis kt lawas nie.. say pn ajak Lin, isteri ustaz Yazid utk teman saya dan belajar sekali cara nk buat kek nie.. Sy dh siap bawak bhn2 yg perlu. Contohnya tepung, mentega, gula, telor, horlick dan coklat masakan. Maklumla, kata nk dtg belajar kn, sudahla cikgu dh sediakan oven, mixer, letrik, air, siap ada LAKSA SRWK sekali tau!! hehehe.. Murah hati kak timah.. Moga murah rezeki selalu ya kak...

sampai umah kak timah dlm kul330ptg, kami pn start carik resepi yg berkenaan. Masalahnya kn, saya nie kn jarang berurusan dengan kek2 nie semua.. Jadi, jari2 pn keras semacam nak mengadun bahan2 tu.. Masalah utama, 17 biji telur yg perlu diasingkan kuning dan putihnya!! hahaha... Terketar2 tangan nk setelkn..

selesai proses mengadun yg riuh rendah dan haru biru, tibalah masa untuk mula membakar.. Sebenarnya, cikgu Faizal dan Cikgu Wilson pn nak datang belajar buat kek juga. Tapi, dh jam5, xnampak batang idung lg pn..:)

Cikgu Timah tunjuk camner nk masukkn adunan dlm loyang utk kelihatan cantik. Jadi, lapisan pertama adalah lapisan yg cantik dan rata.. Lapisan kedua, saya punya. Memang xsecantik sifu punya tapi ok la.. Lapisan ketiga, Iman si kecik nangis mintak susu. Dah terlewat nak masukkn..huhu.. Padahal Ummi dia ada, tapi org lain yg kecoh..:)

Lapisan berikutnya, semua Lin yg setelkn. Tengokla 2 bekas adunan tu. Satu perisa coklat+nescafe. Satu lagi horlick+vanilla. Sedap tau!!

Untuk makluman, hanya ada aksi Lin shaja dlm gambar2 nie sbb Lin xnk amik gambar sy!! hahaha
Bakar dlm oven api atas tau..
Lg lapisan. Buat dgn semangat dan berhati2 ya..
Lg aksi dgn kek yg masih dlm pembikinan..
Nie lak aktiviti di luar program.. Aktiviti membuat meringue.. Jadi x?? Sebab resepinya aku main agak2 jer hasil tgk program Nigella ngan Lisa Olsen..huhu
Tapi, bila dh kena bakar dlm oven, Wilson mkn xingat org dh..;)
(Kira berjayalah utk cubaan pertama kn..)
Nie lak aksi Si babysitter, Wilson Balan yg sonok dok main2 dgn si comel Iman yg baik jer sepanjang masa.. Ala, I tau, U nk practise dulu kn Will..??

Sesuai la tu..hehehe

Jadi, jam 1030mlm, barulah aktiviti kami tamat dgn rasminya.. Cik abg Fadel ngan Ustaz pn dtg join kul7lbh tu.. Maklumla, bini2 kuar xbalik2, somi2 dtgla menjemput..:)

Buat Kak Timah, terima kasih banyak2 buat ilmu yg telah dicurahkan.. InsyaAllah, ia akan jd titik mula utk saya buat lg kek nie di ms depan..;)

Buat kwn2 lain, haaaa.....Dh reti buat, jgn lupa lantunkn sket kek tu kt saya!!hehehehe

Jadi, lepas nie, saper rs nk mkn kek lapis srwk, sy nk bgtau, sy dh pandai buat!! Tp, sila jgn suh sy tlg mskkn utk anda sbb sy nie sedikit cuai+mls yg akn myebabkan kek lapis srwk and menjadi kek lapis sy... ok..:)

tata

2 comments:

  1. pasni balik chenor bolela try wat, leh k.ena dtg merasa ahaks...

    ReplyDelete
  2. alahai..dh bgtau awal2 dh, xde hrpn utk anda2 semua..huuhuhu
    tp. kalo dh jd bila buat tnpa sifu nnt, br la berani nk bg org rs pulak..huu

    ReplyDelete

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}