Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Saturday, May 25, 2013

Permintaan Suami Wajib Ditunaikan..


Ini bukanlah satu permintaan yang sukar untuk ditunaikan.. Hanyalah satu permintaan agar menjahit satu sisi kain untuk menjadi kelim (ye ke ayat ni??) untuk digantungkan menjadi langsir.. Aduhai.. Mudah sahaja kerja tu kan??

Memang mudah sekiranya disertakan bersama-sama dengan sebuah mesin jahit yang boleh berkerja dengan cekap dan tak mudah rosak.. Al-kisah, permintaan tersebut telah dibuat tanpa mesin jahit..  T__T

Sedepan kain dikelim dengan jahitan tangan yang saya reka sendiri bentuknya.. Tak mudah walaupun tak adalah susah sangat pun.. Kalaula bukan kerana memang minat dalam bidang jahitan ni memang dah dok tertanam dalam diri sejak kecil, jadinya pekerjaan itu tidaklah terlalu mendera emosi.. Tapi mendera otot belakang yang memang selalu cedera ni.. hihihi


Jadi, Saya mohon kepada encik suami, agar memberikan saya masa dalam 2-3 hari untuk menyelesaikan tugasan ini.. Alhamdulillah.. Permintaan diterima!! hehehe

Selepas ni, mungkin saya perlu pertimbangkan untuk mempunyai sebuah mesin jahit yang bagus untuk tugasan-tugasan rumah seperti ini.. Ermm...Mungkin juga saya boleh beajar menjahit kan??hihi

Tapi, ini semua satu impian, andai impian besar kami masih belum tercapai.. Andai yang satu itu sudah tercapai, mungkin impian-impian lain boleh ditangguhkan dulu untuk satu jangkamasa yang lama...hihi

tata

Thursday, May 23, 2013

Tidur..



Sunnah sebelum tidur.. 


Jom la kita sama-sama amalkan sunnah ni... Saya ingatkan kamu, kamu ingatkan saya pula... Kita kan saudara seagama..  :)

tata

Tuesday, May 21, 2013

Sekadar permulaan.. Yang sepenuhnya Akan Menyusul..

Sarawak River Cruise..  Sebelum hujan lebat turun membasahi bumi Kuching..

eMAK sAYANG kITA..


Walau apa pun yang kita lakukan, ingatlah bahawa emak selalu sayang kita..




So, kenapa mesti marah bila kena marah?? Tak syok la kan..hihi

tata

Sunday, May 19, 2013

HSG Test Saya yang lepas..


29 April yang lalu, saya menghadiri dan memenuhi temu janji saya dengan Dr Fatimah yakin di Pusat Pakar Tawakal , Jalan Pahang.. Untuk menjalani ujian HSG yang saya nanti-nantikan tu..

Jam 1.00 petang, saya terus keluar dari perkarangan sekolah, memecut selaju dan secepat mungkin untuk sampai ke sekolah, yang mana Cik Abang menunggu untuk ke hospital bersama-sama.. Sahabat yang berjanji untuk pergi bersama-sama tak dapat menunaikan janjinya kerana ada komitmen lain yang lebih penting.. Tak apa.. Peluang untuk berduaan dengan suami lebih baik kan..

Jalan sesak teruk. Maklumla, waktu rehat pejabat kan.. Saya ambil masa hampir 40minit untuk sampai ke rumah daripada sekolah!! Biasanya, perjalanan itu hanya 20minit atau 10minit jika jalan tak sesak!!

Jam 2 tiba, masih berada di atas jalan raya sedangkan saya sepatutnya berada di unit radiologi pada masa itu.. Menangis dalam hati...  T__T

Jam 2.15, baru berjaya mendapatkan parking dan terus bergegas masuk ke hospital, mencari kaunter jabatan radiologi.. Nasib baik masih belum lewat benar, kesejukan menggigit sementara menanti nama dipanggil pada jam 2.45 petang.

Prosedurnya agak menakutkan.. Seolah-olah sekali lagi berbaring di meja pembedahan walaupun saya tahu, mesin itu adalah mesin x-ray.. Dengan baju hijau, belakang terdedah berbaring di atas katil besi yang sejuk amat, nasib baik mereka sudah biasa bertugas, memberikan saya sehelai selimut buat penghangat diri..

Debaran menanti ketibaan doktor untuk melakukan prosedur agak menggerunkan. Pembantu doktor datang untuk memberikan taklimat ringkas proses x-ray, tanpa memberitahu prosedur secara lengkap..

Setelah ketibaan doktor, prosedur pun dimulakan.. Masuk satu alat, masuk alat yang lain pula, masuk lagi.. Aduhai.. Penuh perut hanya tuhan yang tahu.. Seyakin boleh, saya berzikir memohon kelegaan dari Yang Maha Esa, agar diringankan kesakitan yang saya rasai ini..

Beberapa kali gambar x-ray ditangkap, sebelum dan selepas cecair dye dimasukkan.. selesai itu, saya diminta menunggu lagi selama 30minit untuk gambar seterusnya.. Terus menunggu dalam keadaan berbaring lurus amat tidak selesa... Demi ujian ini, saya redhakan...

Senak yang dirasakan masih terasa hingga petang hari.. Namun begitu, untuk menceriakan hati saya, tekak yang teringin makan nasi kandar dilayan oleh cik abang.. Oohh.. terasa amat disayangi.. Kemudian kami menonton wayang pula.. Sakit perut hanya bersisa apabila tiba di rumah..

Keputusannya positif.. alhamdulillah.. Dan perjumpaan dengan Dr Suria juga positif.. Boleh meneruskan prosedur IUI pada bila-bila masa sahaja.. Alhamdulillah.. InshaAllah..

p/s: Masih belum dapat memutuskan, bila untuk meneruskan prosedur IUI itu.. hati masih belum lurus dalm hal ini..


tata



Friday, May 17, 2013

Saya Suker..


Saya tak ingat bila saya mula suka dan gilakan komik ni.. Tapi, sejak saya mula suka membaca komik ni, dah bertimbun naskah komik ni dalam simpanan saya..


Detective Conan..

Sekarang, saya baca online je. Lebih cepat dan murah.. Free jer..hihi

Jadi, kegemaran yang ini masih belum terlepas pergi seiring dengan usaha.. Ermm.. Saya pun masih muda kan?? hahahahaaa

Thursday, May 16, 2013

Bohong!!



BOHONG YANG DIBOLEHKAN..

Diriwayatkan oleh Muslim, Ummu Kalthum Binti 'Uqbah R.A. berkata, "Aku belum pernah mendengar beliau membolehkan berbohong, kecuali dalam tiga perkara iaitu:

          1.   Berbohong (memperdayakan) musuh dalam peperangan.

          2.   Berbohong dengan tujuan untuk mendamaikan pihak yang bertelagah.

          3.   Dan kata-kata bohong suami terhadap isteri atau sebaliknya (untuk kepentingan rumah tangga kedua-duanya)..


p/s: InshaAllah.. Jangan pernah berbohong untuk kepentingan diri sendiri ya....


Tuesday, May 14, 2013

Sekadar Perkongsian..


Ini sekadar perkongsian.. Perjalanan masih jauh untuk kita menunaikan fitrah sebagai seorang Islam, namun begitu, yang terbentang di depan mata haruslah didahulukan..

Sekurang-kurangnya inilah jihad kecil kita di dunia..

p/s: Membantu saudara seagama yang telah menjalankan fardhu kifayah..

SENARAI BARANGAN MELAYU ISLAM

1.RotiGardenia (SyedMokhtar Bukhary)
2.Bihun JatiBernas (Syed Mokhtar Bukhary)
3.Tesco Malaysia (SIME DARBY)
4.Alif Minyak Masak (SIME DARBY)
5.Tiara Minyak Masak (FELDA)
6.Saji Minyak Masak (FELDA)
7.Saji Susu Manis Pekat (FELDA)
8.Saji Susu Manis Cair (FELDA)
9.Saji Magge Sajimee (FELDA)
10.Saji Mayonis SajiMayo (FELDA)
11.Pelangi Marjerin (FELDA)
12.Pelangi SosCili (FELDA)
13.Pelangi Sos Tomato (FELDA)
14.SunBear Jem Peanut (FELDA)
15.Sardin Agromas
16.Sardin Pertima
17.Kopi Hang Tuah
18.Kopi Che Nah
19.Sufi Bihun 
20.Sufi MiKuning 
21.Sufi KueyTeow 
22.Sufi Garam 
23.Sufi Sos Lada Hitam 
24.Sufi Sos Cili/Tomato 
25.Sufi Kicap Masin/Manis 
26.Sufi Tepung Goreng 
27.Sufi Minyak Masak 
28.Sufi Telur Cap 
29.Ubat gigi Najwa
30.Halagel Ubat gigi 
31.Halagel Garam 
32.Tepung gandum Cap Bidara
33.Tepung gandum Faiza
34.Safina Jus minuman 
35.OrangKampung Jus LongJack
36.OrangKampung Jus Kacip Fatimah
37.OrangKampung Jus Chantek
38.OrangKampung Jus 3G Isotonik
39Jalen Kicap Manis
40.Jalen Kicap Lemak
41.Jalen Kicap Masin
42.Jalen Sos Cili
43.Jalen Sos Tomato
44.Jalen Sos Tiram
45.Jalen Cuka
46.Jalen Taucho Salted Soy Bean
47.Jalen Kordial Sirap
48.Jalen Kordial Oren
49.Jalen Kordial Barli
50.Jalen Kordial Sarsi
51.Jalen Kordial Laici
52.Jalen Kordial Anggur
53.Jalen Kordial Mangga
54.Dadih Yess
55.Syampoo D'herbs
56.Mydin
57.MyMart (kedaikeluaran Mydin)
58.Bihun Kampung
60.PETRONAS
61.BHP PETROL


SENARAI BARANGAN BUKAN ISLAM 

1.Tepung Gandum Cap Sauh
2.Sri Murni Minyak Masak
3.Sri Murni Nugget
4.Sri Murni Telur
5.Marina Nugget
6.Marina Tuna
7.Aminah Hassan Sos Cili
8.Aminah Hassan Sos Tomato
9.Aminah Hassan Bihun
10.Roti Massimo
11.PowerRoot Extra
12.PowerRoot Ginseng Tongkat Ali
13.PowerRoot Hani Kurma Madu Dates
14.PowerRoot Ali Café
15.PowerRoot Per’L Kacip Fatimah
16.PowerRoot Oligo Malt
17.PowerRoot 9spot Isotonic 
18.PowerRoot Ali Tea
19.PowerRoot Oligo Cereal
20.Malta
21.NutriMalt
22.Teh Cap Masjid
23.Teh Guru Cap Masjid
24.Pau Ahmad
25.Old Town White Coffee
26.Pasaraya EconSave
27.Pasaraya KK mart
28.Pasaraya 99 SpeedMart
29.Pasaraya EconMart
30.Minyak Knife
31.Minyak Buruh
32.Minyak Naturel
33.Minyak Daisy
34.Drinho ALL DRINKS
35.Isomax Isotonic
36.HomeSoy
37.Farm Crows Butter

mOGA yang dipaparkan memberi manfaat bagi yang MUSLIM.. bagi yang bukan Muslim, fahamilah bahawa ini adalah satu perjuangan keagamaan, satu pilihan dalam pelbagai pilihan yang kita semua ada.. InshaAllah..

tata

Monday, May 13, 2013

Pemimpin..


Kerana kebanyakan pemimpin berfikiran seperti pengemis.. Hanya tahu meminta dan meminta..

Sejak awal-awal dia berkuasa...

Nauzubillah....


Dari Abu Musa R.A. berkata:

"AKU DATANG BERSAMA DUA ORANG DARI KAUMKU KEPADA NABI S.A.W. LALU SEORANG DARIPADANYA BERKATA:

 "LANTIKLAH KAMI UNTUK MENJADI PEMIMPIN YA RASULULLAH!"

DAN SESEORANG YANG LAIN TURUT BERKATA SEDEMIKIAN.
BAGINDA MENJAWAB:

"SESUNGGUHNYA KAMI TIDAK MEMBERI JAWATAN KEPADA ORANG YANG MEMINTA DAN TIDAK JUGA BAGI ORANG YANG SANGAT MENGHARAPKANNYA."

H.R. BUKHARI

Ini kisah, yang dipetik dari buku komik paling berkuasa pernah saya baca, '33 PESAN NABI. JAGA HATI, BUKA FIKIRAN' karya Vbi_djenggotten. Komik ini diterbitkan oleh HUMAIRA BOOKSTORE ENTERPRISE..

Silalah ke kedai-kedai buku (MPH bakal mengedarkan dan menjual buku-buku terbitan Humaira Bookstore juga) untuk mendapatkan senaskah komik bermanfaat ini.. Dah ada dua siri komik ini.. Yang ini petikan dari siri kedua..

Sekadar berkongsi...


Saturday, May 4, 2013

Bertuahnya Saya ~~ Bertemu Tun Dr Mahathir di Pesta Buku


Tajuk panjang.. Tak perlu baca isinya pun, dah boleh meneka apa penceritaan yang dihidangkan..


Kehadiran saya di Pesta Buku PWTC pada Selasa lepas merupakan langkah kanan. Dapat berjumpa dengan mantan Perdana Mentei yang amat disegani, Tun Dr Mahathir..




Betapa hati teruja dengan pertemuan ini.. terasa mata hangat menakung rasa tak percaya dengan detik-detik kenangan seumur hidup ini.. Terbayang-bayang masa lalu, melihat gambar-gambar beliau di dalam majalah dan akhbar, yang pada tika itu, terasa seolah-olah memandang wajah Abah sendiri..(Ya, macam tak logik!huhu) Ntah kenapa, tapi itu perasaan tika itu, 12 tahun yang lepas. Dan perasaan itu kembali lagi hari itu..


Sambil tangan lenguh memegang telefon bimbit Nokia keluaran tahun 2007, merakam sesi temu bual menggunakan aplikasi 'voice recorder', di celah-celah manusia lain yang menggunakan pelbagai gajet terkini dan 'up-to-date', sambil jiwa berkocak bersoal tanya apa yang boleh dibualkan semasa sesi tandatangan buku terbaru beliau, yang mana saya merupakan salah seorang daripada 25 orang yang bertuah punya peluang itu! Ya, tuah saya kembali!!


Apa yang saya tanya? Apa yang Tun katakan?
Apa ya??


Saya tak dapat ingat.. Kenapa ya? Teruja sangat sampai langsung tak lekat memori terpenting tu? Aduhai diri...



Realitinya, saya telah berjaya mencapai satu impian diri yang pastinya dicemburui Abang saya..hihi..


Untuk tatapan semua...


Lepas tu, dapatkan tandangan daripada Tun Siti Hasmah pula.. Melengkapkan mimpi indah saya bertemu pemimpin negara yang ulung..


Inilah wajah bangga seorang 'lone ranger', keseorangan dalam perjalanan yang membawa kepada tuah yang tak dijangka.. Walau pelbagai halangan di hadapan, tetap dapat dihadapi dengan yakin.. Senyum manis-manis sikit, hulur telefon bimbit kuno zaman batu saya dan cakap, "Abang, tolong ambil gambar saya ya!".. terima kasih buat 'Abang' itu, yang saya tak sempat pun nak tanyakan namanya..

Yela, nak minta tolong orang lain yang ada kamera telefon bimbit yang lebih hebat, semuanya punya pelbagai urusan.. Takpe, saya tetap berjaya dapatkan gambar-gambar kenangan dengan usaha sendiri! Yey!

p/s: Selamat mengundi semua! Undilah calon yang membawa kebaikan dan keamanan.. Jaga diri dan jauhi provokasi di pusat pengundian. 

Saya kerani pengundian, jalankan tanggungjawab kita dengan penuh rasa tanggungjawab!

tata

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}