Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Thursday, June 30, 2011

Bila Cikgu Terharu...


Saya mengaku, Saya masih jauh dr menjadi seorang guru yg baik dan boleh menjadi contoh kepada para pelajar.. Saya masih belajar.. Dan semakin lama masa berlalu, semakin banyak yg saya perlu tahu dalam bidang pendidikan nie.. Yang hebatnya, sesi pembelajaran nie melibatkan sangat banyak jiwa, hinggakan kadang-kala para pelakon yangg terlibat pun Saya tak kenal...

Sukarnya mengambil hati pelajar di dalam kelas, bila kehendak masing2 sangat berbeza.. Bagaimana nak memuaskan hati 40 orang pelajar dlm satu masa?? Inilah yg sangat ingin saya ketahui..

Secara terus-terang, Saya lebih suka mendampingi pelajar secara 4 mata dan 2 hati. Lebih mudah berbicara, lebih senang mengambil hati dan mencuri rasa.. Pelajar ialah remaja yg sukakan perhatian. Memberikan perhatian kepada seorang insan jauh lebih mudah berbanding kepada sebuah kelas.. Itu semua pun tahu.. Mujurlah Saya guru PJK.. Berinteraksi di padang dan gelanggang nampak sedikit mudah daripada di dalam kelas.. Itu pun kalau kena pada masa 'jinak'nya remaja2 ini...

Sekadar ingin berkongsi rasa gembira di hati, bila seorang pelajar tersenyum lebar kerana Saya berbual tentang cita2nya dalam satu pameran kerjaya. Saya bersyukur mengambil keputusan untuk menyertai pameran tersebut daripada duduk menyiapkan kerja2 perkeranian yg tak pernah habis.. Sekurang2nya, Saya dapat menyelami minat pelajar2 ini yg nampaknya amat meminati bidang seni kreatif dan kecantikan..

Dan tadi, seorang pelajar tersenyum malu2, bila Saya bermesra dengannya, dengan hanya bertanyakan perasaanya ketika itu.. Wah, hidup Saya sebagai seorang guru sudah bertambah warnanya!! :)

tata

Sunday, June 26, 2011

Koleksi Kenangan ~~ Lawas - Kota Kinabalu Dalam Kenangan...R

Ini koleksi gambar terakhir.. Koleksi perjalanan kami dari Kampung ke KL, ke KK, hingga ke Lawas... Gambar nie terperap, mungkin kerana aura kesedihan yg melekat padanya..

Kami dlm ERL, yg pastinya dh xde keperluan lg utk kami menaikinya pd masa akan datang..
Kami yg kebosanan menunggu masa check in sebab sampai awal ke KLIA.. Better awal drpd lewat kan...
Dan ini, lelaki yg keletihan.. Sian, xcukup rehat time cuti2 nie..
Ini ialah Saya, berada dalam Avanza, yg dipenuhi dengan barang2 kami yg akan naik kapal menuju ke Pelabuhan Klang.. Amat berat hati nak meninggalkan barang2 nie dlm kete, sebab tahu pastinya akan ada tangan2 gatal di atas kapal yg suka belek2 harta benda dlm nie..
These are all ours.. Everything's here..
Penuh padat Avanza.. Sian dia berat2 selama lebih kurang 2minggu..
Makan2 di Tanjung Aru.. Dibelanja oleh Encik Ambran.. Tima kasih Ambran.. Gen2 Oren tetap terpahat dalam kalbu..
Bersama Kak Hera, di Hotel Tabung Haji. Kak Hera selalu layan Saya jalan2 naik Swift merah..
En Mohd Fadhil, Hj Ali Usin dan En Shahrul Nizam.. Kenangan SMK Lawas..
Seorang lelaki ygg keletihan mengemas rumah kerana isterinya xdapat melakukan kerja2 berrat..
Cenderamata kenangan drpd SMK Lawas..
Cik Abang Sayang bersama motor kesayangan, kenderaan kami setiap petang, mengambil angin segar di bumi Lawas..
Kehenseman Motor nie amatlah menawan hati.. Kenangan bersamanya amatlah indah..
Walau kini dikau sudah menjadi milik En Waqiyuddin@Kabun, namun kami tetap merinduimu...
Bersama Kak Timah dan Honda City yg xsempat saya nak merasa naik.. Panas dr oven kete nie ms nie..
Saya, Adila dan Syazana. TQ for the treat guys..
Geng2 lelaki, pastinya meraikan perpisahan bersama Cik Abang Mohd Fadhil.. Mereka punya hubungan akrab di sini.. Memang sukar nk berpisah..
Kak Hera, Saya, dan Kak Raina, di pagi kami bertolak ke KK utk pulang.. Sanggup Akak lewat ke sekolah utk bersama2 Saya pd detik2 terakhir Saya di sini, amatlah Saya hargai.. Kita sedih, memang sukar nak berpisah..
En Ambran pun datang..
En Jumat menyapa sebelum menghantar anak2 ke sekolah..
En Mohd Fadhil bersama En Ambran. Geng paling akrab dan sekepala.. Di hadapan rumah sewa kami yg sempat diduduki selama cuma 20ari..
En Jumat, Cik Abang dan En Ambran, gambar terakhir sebelum Kami naik van yg dah sedia menunggu di belakang tu..
Dan Saya turut sama nak bergambar..
Kami yg dalam perjalanan ke KK.. Ya, Saya menitiskan air mata apabila melewati kwsn2 yg terlalu banyak mencatatkan kenangan selama3tahun lebih kami di sini.. Berat sungguh hati ini...
Di kaunter imigresen Sarawak/Sabah. Cop pasport perjalan terhad kaler biru utk kali terakhir.. Dah xkeje kt Sarawak, dah xguna pasport biru dh...
Sesampai di KK, Kami pusing2, mengetahui bahawa kami mungkin xkan sampai lagi ke sini.. Apa2pun makan dulu di 'Hari Merah Kenny Rogers'..
Buy 1, free 1.. Ok la tu..
Jalan2 di Pasar Malam belakang Filipino Market..
Jemput2..
Pelbagai air buah.. Saya suka air avokado..
Melihat barangan mutiara dan permata.. Mungkin takkan ada lg sesi berjalan2 dikelilingi mutiara2 dan permata2 yg memukau..

Jom Bang, lenguh dh..
Menginap di Winner hotel, dekat jer dgn Filipino Market dan Pasar malam, harga pun ok.. Nak amik teksi utk gie airport, kol jer..
Muka sedih Sayangku..
Dah hampir sampai ke KKIA..
Cuba mengabadikan sebanyak mungkin kenangan di sini..

Breakfast McD dulu..
Saya tahu, Cik Abang pun macam saya.. Sayu nak meninggalkan Tanah Borneo..



Saya selalu cilok beg mabuk udara nie.. Buat isi barang2..huhu.. Bantal strawberry tu, khas utk alas belakang saya sepanjang 2jam30minit perjalanan dalam flight tu..
Time to take off..
Beberapa pulau yg dapat dilihat dr atas..
Itu mungkin Pulau Manukan..
Dan akhirnya hanya awan nano yg kelihatan..
Wajah ini memang kelat sepanjang perjalanan..
Makanan kami..

Flight baru, kelengkapan lengkap.Best.. 1st time dan last time merasa kapal terbang camnie..
Akhirnya, menjejak tanah semenanjung..
Ready to go.
Jom jom jom..
Si Gagah mengheret beg.
Terpaksa??
Tunggu beg, last time maybe, di KLIA nie..
Amik semua yer bang..
Kami punyer!!
Sorg 1 troli, bergerak nk naik ERL..
Sambung blues, Lawas dlm ingatan..
Di KL sentral.. Menunggu Ayah..
Ntahla apa yg dicakapkan..

Ini perjalanan pergi dan pulang semula kami setelah permohonan rayuan perpindahan kami diluluskan pd Januari lepas.. Pengalaman berpindah randah langsung tidak menyenangkan.. terutamanya apabila terpaksa meninggalkan dan berpisah dengan rakan2 yg sudah boleh diumpamakan seperti adik beradik..

Hidup yg diteruskan, semoga lebih baik pd setiap hari yg mendatang..

tata

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}