Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Thursday, June 30, 2011

Bila Cikgu Terharu...


Saya mengaku, Saya masih jauh dr menjadi seorang guru yg baik dan boleh menjadi contoh kepada para pelajar.. Saya masih belajar.. Dan semakin lama masa berlalu, semakin banyak yg saya perlu tahu dalam bidang pendidikan nie.. Yang hebatnya, sesi pembelajaran nie melibatkan sangat banyak jiwa, hinggakan kadang-kala para pelakon yangg terlibat pun Saya tak kenal...

Sukarnya mengambil hati pelajar di dalam kelas, bila kehendak masing2 sangat berbeza.. Bagaimana nak memuaskan hati 40 orang pelajar dlm satu masa?? Inilah yg sangat ingin saya ketahui..

Secara terus-terang, Saya lebih suka mendampingi pelajar secara 4 mata dan 2 hati. Lebih mudah berbicara, lebih senang mengambil hati dan mencuri rasa.. Pelajar ialah remaja yg sukakan perhatian. Memberikan perhatian kepada seorang insan jauh lebih mudah berbanding kepada sebuah kelas.. Itu semua pun tahu.. Mujurlah Saya guru PJK.. Berinteraksi di padang dan gelanggang nampak sedikit mudah daripada di dalam kelas.. Itu pun kalau kena pada masa 'jinak'nya remaja2 ini...

Sekadar ingin berkongsi rasa gembira di hati, bila seorang pelajar tersenyum lebar kerana Saya berbual tentang cita2nya dalam satu pameran kerjaya. Saya bersyukur mengambil keputusan untuk menyertai pameran tersebut daripada duduk menyiapkan kerja2 perkeranian yg tak pernah habis.. Sekurang2nya, Saya dapat menyelami minat pelajar2 ini yg nampaknya amat meminati bidang seni kreatif dan kecantikan..

Dan tadi, seorang pelajar tersenyum malu2, bila Saya bermesra dengannya, dengan hanya bertanyakan perasaanya ketika itu.. Wah, hidup Saya sebagai seorang guru sudah bertambah warnanya!! :)

tata

No comments:

Post a Comment

Tak perlu Disangkal lagi..

Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}