Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Tuesday, October 29, 2013

Binaan Membina..


Tips untuk MEMBINA KEPERCAYAAN antara suami isteri



i- Berfikir dan siasatlah dahulu setiap perkara sebelum kita melepaskan kemarahan kepada pasangan.

ii- Bertanya kepada pasangan apa yang menimbulkan keraguan di hati tanpa perlu berprasangka buruk.

iii- Tanamkan keyakinan dan kepercayaan kepada pasangan dengan banyak menyerah diri kepada Allah SWT.

iv- Elakkan daripada mengungkit kisah lama kerana Allah SWT telah memerintahkan hambaNya menutup keaiban dirinya dan keaiban orang lain.

v- Elakkan daripada bertanya tentang kisah silam yang berkaitan dengan hubungan dengan orang lain. Soalan seperti adakah ini cinta pertama atau awak pernah mencintai orang lain sebelum saya, tidak perlu dipanjangkan.

vi- Sekiranya soalan itu terkeluar juga daripada mulut pasangan, jawablah dengan bijaksana yang tidak akan melukakan hati pasangan yang telah menjadi suami atau isteri kita.

- Sumber perkongsian dari Ustazah Norsaleha Mohd Salleh

Amat penting kepercayaan itu, demi kelangsungan sebuah hubungan.. Dan janganlah dinodai kepercayaan yang telah dihulur itu..

Sukarnya memperolehi kepercayaan tidak sama dengan mudahnya memusnahkannya..


tata

Monday, October 28, 2013

Dugaan...


Kadang-kala, dugaan datang menimpa tanpa diduga..

BERSABARLAH DAN BERTAWAKALLAH..

Semoga kita diberikan petunjuk dan jalan keluar yang serba indah dan lebih memudahkan..

InsyaAllah...

Wednesday, October 23, 2013

Positifkan Diri Setinggi Boleh..


Dalam kehangatan jiwa muda menembusi kewarasan diri, hanya keimanan bisa menjadi penuras segala kemungkaran daripada merajai diri..

Kadang-kala tembok sabar itu terhakis juga.. Namun begitu, akal yang dibekalkan membawa kembali diri ke alam jati, menampal lompang menongkat tumbang agar terus kekal kuatnya prinsip diri..

Diri ini tidak baik, apatah lagi sempurna seperti bawaan angin yang menyampai.. Namun begitu, tetap ingin dihiasi warna indah, menjauhi sisa buruk dan kotor yang menyusahkan diri..


fizikal ku masih tidak sekuat mental.. masih sakit2 apabila datangnya tekanan..
bila nak berjogging dan berdiet ni???


tata

Saturday, October 5, 2013

Realiti Kehidupan..


Saya inginkan hidup yang penuh ketenangan dan kebahagiaan..
~~ Yang saya dapat ialah tekanan penuh seatmosfera di tempat kerja yang sehinggakan badan sendiri menunjukkan protes walau jiwa cuba kekal tabah dan sabar.. Bila badan dah protes, tonsil pun bengkak dan demam pun datang...

Saya inginkan jalan lurus yang mudah dilalui..
~~ Yang saya hadapi ialah jalan raya penuh sesak setiap masa dengan sikap pemandu yang hanya memikirkan diri sendiri tanpa melihat pada keperluan dan keutamaan orang lain jua..

Saya inginkan kehidupan penuh warna warni..
~~ Kenyataannya hidup ini penuh warna kelabu dan putih...

Jadi mengapa kita harus tewas dalam permainan duniawi?? Sedangkan kenyataannya kita hanya merancang.. Dan sebenar-benar perancang adalah Yang Maha Esa.. Hanya Dia mengetahui segala yang baik dan indah untuk kita..

~~ Mungkin tekanan itu membantu melonjakkan prestasi di tempat kerja..

~~ Sikap kurang ajar pemandu kenderaan mengajar saya agar lebih bersabar dalam menghadapi karenah pelbagai manusia..

~~ Dan mungkin warna kelabu itu sebenarnya jauh lebih cantik daripada warna merah menyala atau kuning terang...

Jadi, moh la kita kembali mengimbangkan kehidupan agar lebih teratur dan tenang, lebih mudah dan memudahkan, juga moh la kita warnakan hidup kita dengan warna-warna rakan-rakan sekeliling...

Moh kiter!!

tata

Friday, October 4, 2013

Kegemaran Hamba.. Dan Kekanda..


Nampak tak??

SEOUL GARDEN laaa... hihihi



Memang kalau dah masuk ni, raser cam taknak keluar-keluar dah..
Nak nak pulak sebab perut dah sendat kan...hihihi


Ada pelbagai pilihan sup untuk stimbot dia.. Sup ayam ker.. Tomyam.. Kimchi pun ada...
Banyak lagi yang tak ingat sebab biaser nya kami ambil sup ayam jer.. sebab tujuan utama bukan nak berstimbot..

Tapi nak mem'grill' daging-daging yang dah diperap dengan perapan-perapan yang super delicious tu... Paling saya suka tepayaki beef.. Cik Abang mesti black pepper beef tu.. Lumba-lumba grill saper punya beef yang masak dulu..hihihi


Ni dessert.. Tapi memang tak muat nak masuk dah.. penuh dengan beef n kamben... hahahaaa


Ni kaunter sos ngan kimchi.. Faveret place ni.. Asek-asek muka Saya jer yang ke hulu ke hilir kat sini.. Semer nak try.. Tapi sos limau jugak yang terpahat dalam hati..hihi



Ni rate harga walk in nyer... Memang berbaloi bagi yang hantu makan macam kitaorang ni..
3-4 jam boleh duduk dalam ni..

Nak jalan balik kompem terkengkang kengkang bawak perut penuh sendat bulat..hihiho


tata

Wednesday, October 2, 2013

Masih dan Akan Bertambah Kuat..


Ramai yang baru kahwin, dan sedang menjalani perkahwinan seawal usia 2-3 tahun, yang sentiasa teraser menderita apabila ditanya tentang zuriat.. Ketahuilah bahawa saya juga pernah melalui tempoh masa tersebut..

Tiap kata-kata dirasakan seolah belati tajam terus menusuk hati yang paling dalam.. Peritnya sehinggakan saya yang cuma bersabar sentiasa terhamburkan kata-kata nista kepada si penanya.. sian makcik pakcik yang suka sangat jaga tepi kain orang tu kan..

Bukan sekali dua saya menangis apabila kaum keluarga yang seenaknya mengeluarkan pendapat tentang kesalahan cara pemakanan, kesalahan cara bersama suami, kesalahan itu dan ini hingga menyesakkan otak. Tahukah mereka bahawa kami telah mencuba sedaya upaya kami??

Tidak kurang juga yang menyarankan ubat itu dan ini, bidan itu dan ini, malah bomoh!! untuk mengubati masalah ini.. Pelbagai produk telah saya cuba. Pelbagai bidan yang pandai mengururt saya pergi.. Malah, kejahilan saya untuk menyerahkan diri kepada bomoh (saya sangat kesal!!) juga telah berlaku. Apa lagi yang belum saya buat??? Masih saya wanita mandul kata mereka.. sedangkan saya telah menjalani rawatan dan pemeriksaan di klinik pakar wanita yang menyatakan hanyalah masalah hormon yang bisa.. Cuma belum tiba masanya lagi..

Dan apabila genap 6tahun perkahwinan kami, berita baik yang kami terima memang mengembalikan bunga2 harapan hubungan kami.. Namun kita hanya merancang.. Rezeki itu hanya untuk kami selama 2bulan, dan saya redha.. Masih ada lagi bunyi-bunyi sumbang kepada saya..

Makan bende tak elok la.. Lasak sangatla.. Terlalu aktif.. Tak jaga mulut...

Oowhh... Semuanya menghiris hati...

Akan tetapi, saya yakin saya adalah orang yang terpilih untuk menerima ujian ini.. Walau ada masanya saya akan terperesok ke dalam emosi sedih dan pasrah, namun begitu saya akan pastikan saya akan terus bangkit menghadapi masa depan..

Ya, segalanya ketentuan dan saya yakin akan ada rezeki untuk saya nanti.. Dan kini, segala kata-kata tajam yang dilemparkan sudah mampu saya layan dengan senyuman.. Senyum ikhlas yang akan menyejukkan hati mereka yang ikhlas.. Tapi pasti akan membakar hati mereka yang memang berniat untuk menyindir..kN..HIHIHI

Ya, Saya masih kuat, dan akan menjadi bertambah kuat.. Bersama encik suami di sisi.. Bersama dia saja.. Kami akan jadi lebih kuat..

tata

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}