Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Thursday, September 3, 2009

hari ke 14...

Sedar tak sedar, dah 14 hari kita berpuasa... bagi yang masih lagi kekal momentumnya dari awal bulan Ramadhan, Alhamdulillah... Namun begitu, bagi yg masih ragu2 akan kemampuan diri, sedarlah, kita diamanahkan untuk melakukan apa yg kita mampu sahaja... dan berpuasa amatlah baik utk tubuh badan kita..hihihihi

minggu pertama berpuasa, diriku dan cik abang menjamu selera di Eastwood dengan pelbagai makanan enak dan dapat makan tanpa bersusah payah.. gie cafe, beratur dan amik makanan... mmg mudah.. free lak tu..(tima kasih buat sponsor..)

namun begitu, kembali ke Lawas dengan kenyataan, diriku sudah tidak perlu untuk beratur panjang utk mengambil makanan lagi dah. sbbnya, diriku sudah perlu untuk berdiri menghadap dapur dan singki untuk menyediakan makanan tersebut..huhuhuhu.. And thank Allah, diriku tidak perlu berhadapan dengan karenah cerewet seorang lelaki bernama suami tentang makanan untuk berbuka, kerana suamiku amatlah mudah dan simple walaupun untuk berbuka puasa... sehinggakan diriku yang segan kerana asik makan makanan yg sama berulang kali...

Dan kesan dari menu berlainan setiap hari di rumahku sejak kecil, diriku rajin utk membelek majalah dan buku resepi utk mula memasak. almaklum, diriku mmg tak pernah membantu emakku memasak di rumah.. so, diriku tidak mempunyai pengalaman memasak masakan yang hebat2... terutamanya kari mak yg mmg PPEERGGHHHHHHHHH..... nyaman giler.. (sedap sangat dalam bahasa Kedayan di lawas..)


Sekali sekala mmg rasa menyesal menggunung di hati.. kenapa lah time balik semenanjung, lebih2 lagi time balik chenor, diriku tidak begitu eager utk belajar memasak?? tidaklah diriku mengalami masalah besar camnie... tapi, bila diingat kembali, aku kembali utk merasa air tangan mak..hehehehe... dan sekaligus menyebabkan diriku taknak mencemarkan keenakkan makanan tersebut...

tapi, diriku tetap bersyukur, sedikit sebanyak kepakaran mak di dapor turut turun ke tangan ku ini.. bukan utk memuji diri sendiri jauh sekali utk mendabik dada tetapi sekadar menyedapkan hati sendiri tentang kelebihan dan kekurangan sendiri.. setakat nie, resepi yg ku pelajari dari mak melalui telefon berjaya diriku masak dengan kategori 'boleh dimakan' dan 'sedap' la.. tak sampai kategori best dan nyaman giler lg tp ok la bagi diriku.. dan masalah utama diriku di dapor is... diriku selalu salah menganggar jumlah garam yg sepatutnya diriku masukkan ke dalam masakan.. dan hasilnya ialah masakan yang tawar... dan akhirnya cik abang ku yang tercinta yg terpaksa menelan masakan ku yg kureng tu...

Sesungguhnya, diriku sentiasa berdoa agar diriku akan mempunyai masa dan kesempatan utk mempelajari segalanya tentang ilmu di dapor drpd mak.. ermmmm.. entry kali nie bukan je membuatku merasa lapa, malah membuatkan diriku merasa amat rindu sekali... dan diriku mmg betol2 ingin mengingatkan adik2 serta kawan2 yang ingin menjadi seorang guru atau pendidik, Negeri Pahang masih mempunyai banyak kekosongan jawatn, so, kerjala kat Pahang jer... kalau kita kerja jauh2 di seberang macam nie, banyak perkara yang akan kita terlepas.. dan kita dah takkan dapat ulang semula apa yg dh terlepas tu..

walaupun diriku merasa amat gembira berkhidmat di sini, namun, kehilangan masa2 berharga bersama keluarga tersayang sesuatu yg akan disesalkan kemudian.. walau diriku sudah mula meninggalkan keluarga sejak tahun 6 lagi, sehinggalah melanjutkan pelajaran ke SHAH, menyambung lagi ke KMM dan UTM, diriku masih sukar utk membiasakan diri ku..

malah pengalaman sebelum ini sebenarnya menguatkan lagi semangat diriku utk kembali pada satu masa... Demi tanah tercinta, demi ibu tersayang, demi sesuatu yang diriku pernah tinggalkan, demi sesuatu yang diriku pernah abaikan...

Ramadhan ini membawa banyak kenangan.. malah rasanya, Ramadhan ini akan mencatat hari puasa yang paling sedikit buat diriku.. mungkin diriku tidak mempunyai rezeki utk menghayati Ramadhan ini seperti sepatutnya namun begitu, tanggungjawab diriku terhadap suami tetap sama seperti biasa.. bukan seperti semasa kecil, semasa berpuasa, diriku bangun utk membantu emak di dapur menyiapkan juadah bersahur, bila uzur, macam2 alasan diberi utk tidak bangun..hehehe...

dan, Ramadhan ini mengingatkan ku bukan sahaj pada mak, malah abah juga.. walau sepenat mana, tetap gagah ke pasar ramadhan membeli air tebu yg menjadi minuman rasmi sepanjang ramadhan.. puding karamel kegemaran diriku menjadi pencuci mulut pertama yg dicari abah.. dan bagi abah, emak tidak pernah lepas dari membuat kueh2 tradisional Pahang.. karipap dan donut abah mmg taknak.. abah nak penaa, pengalan talam, badak berkubang... mak mmg chef sejati.. dari kul3 dah ada kat dapor.. sampaila waktu berbuka still ada yg dilakukan...

kenangan berpuasa semasa kecil memang indah... dan mgkin diriku masih memerlukan ruang dan masa agar dapat menyiapkan diri utk menghasilkan pengalaman serupa atau lebih hebat lagi utk anak2ku pula... dan diriku percaya, kami masih berdua kerana masih ada yang kurang dalam diri kami.. dan masa yang ada ini diberikan Allah utk membaiki diri kami dan menyediakan diri kami agar menjadi ibu bapa yang lebih baik dan bertanggungjawab... dan sesungguhnya diriku sentiasa berdoa agar diriku telah betul2 sedia dan sempurna sebelum diriku dianugerahkan amanah maha besar itu...

video
ini Raif, Hafeeza dan Hanaan mengucapkan selamat hari guru kepada ku.. lama dah tapi sengaja ingin berkongsi.. ini pengubat kerinduan ku..

tata

No comments:

Post a Comment

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}