Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Saturday, April 20, 2013

Ujian HSG dan Saya


Apa sebabnya rasa berdebar tu?

Al-kisah, saya dah berjaya dapatkan temujanji untuk melakukan ujian HSG di Hospital KPJ Tawakal.
Apa itu Ujian HSG?

HSG adalah ujian yang digunakan untuk mengesan kesihatan rahim dan salur peranakan. Ia mengunakan teknologi x-ray yang dapat memberikan gambaran bentuk rahim dan salur peranakan. Semasa ujian ini, dye berwarna akan disuntik kedalam rahim dan ia akan mengalir kedalam salur peranakan dan seterusnya kedalam ruang pelvis. HSG akan memberikan maklumat kepada pakar radiologi untuk memastikan samada terdapat kerosakkan pada sistem peranakan anda.

Jadi, apa itu kejadiannya HSG tu dah tahu.. Apa pula persediaannya??

Ujian HSG hanya akan dilakukan pada hari 10-13 dalam kitaran haid. Ini adalah bagi mengelakkan ujian dijalankan pada masa subur. Ujian ini boleh mengakibatkan kekejangan kepada perut akibat kemasukan dye, namun begitu kesan ini sangat minima dan tidak membawa kesan negatif kepada pesakit.

Ok, ujian ini berpotensi menyakitkan.. Walaupun ada beberapa kekawan TTC yang menceritakan bahawa Ujian HSG yang mereka jalani amat menyenangkan, dengan faktor doktor muslimah yang lemah lembut dan berpengalaman, saya tetap saya yang tetap akan prepare for the worst.. Jadi, perkara pertama ialah pengangkutan. Saya perlukan pemandu, bukan sahaja kerana saya pasti akan sesat untuk ke sana nanti, malah saya tetap tak pasti kalau-kalau saya tak tahan sakit tu nanti kan..

Jadi, encik suami dah awal-awal menyatakan ketidakbolehan untuk menghantar dan mengambil saya kerana urusan kerja lebih penting untuk dia berada di sana. Jadi, saya memutuskan untuk tidak berputus asa terhadap ujian dan dugaan kecil ini. Saya pun suarakan masalah ini pada kekawan sekerja, syukur, insya Allah, jika tak ada halangan mesyuarat atau kursus, Kak Azlina dan Kak Emilia akan menemani saya Isnin nanti! Yey! selesai 1 masalah..

Ingat, yang penting, jangan tunduk pada dugaan! hahaha (suka??)

Apa dan bagaimana prosedur Ujian HSG tu?


Prosedur HSG

  1. Anda akan berbaring diatas meja x-ray dengan lutut membengkok keatas.
  2. Spekulum akan diletakan didalam faraj untuk mendedahkan serviks ( pangkal rahim)
  3. Satu tiub plastik akan dimasukkan ke dalam rahim melalui liang serviks.
  4. Dengan perlahan-lahan dye akan disuntik melalui tiub tadi kedalam ruang rahim
  5. Beberapa gambar x-ray akan diambil semasa proses aliran dye tersebut.
  6. Untuk proses terakhir, anda akan di minta untuk mengiring dan gambar x-ray akan diambil sekali lagi.
Selepas x-ray terakhir diambil, anda akan diminta untuk berbaring selama beberapa minit. Mungkin anda akan terasa sedikit kejang pada perut tetapi tidak lama. Selepas beberapa minit, anda akan diminta untuk menukar pakaian dan keputusan selalunya akan tersedia 15-20min selepas itu.

Ok, persediaan pengetahuan dan teori dah cukup lengkap dah ni rasanya.. Cuma semestinya memerlukan persediaan fizikal dan mental jugak kan.. Memandangkan saya akan terus ke hospital dari sekolah, ye, selepas seharian di sekolah, turun naik tangga, menjerit-jerit, suka duka, gadoh-gadoh sayang dengan pelajar, jadi, fizikal tu harus tip top. Mungkin saya juga memerlukan persalinan tambahan sebab malula nak pergi hospital pakai baju PJ..huhuhu

Persediaan mental boleh diuruskan.. (Ceh, macam bagus lak ayat tu!) Tapi, encik suami akan membantu bab-bab fizikal.. Macam biasa la kan..hehehe

Apa hasil Ujian HSG ni nanti?


Apa yang boleh dikesan oleh HSG?

Secara umumnya, HSG digunakan untuk mengesan ketidaknormalan pada rahim dan salur peranakan. Ia boleh mengesan kerosakan dan penyumbatan pada salur peranakan dan juga boleh memberikan maklumat tentang bentuk dan saiz rahim anda. Walaubagaimanapun ia juga boleh mengesan fibroid atau polip dalam rahim dan juga memberi idea tentang kewujudan parut disekitar ruang pelvis.

Senang-senang cerita, ni satu lagi usaha.. Moga-moga dapat keberkatan dan redha Ilahi..

Till then, sehingga masa yang akan datang (gatal nak translate!), kita jumpa lagi...

tata

3 comments:

  1. good luck babe! bykkan sabar. smoga Allah permudahkan. aminnn..

    ReplyDelete
  2. kat kpj tu bila ujian nya..saya harini doakan yer..seram sejuk gak..tp sbb pernah buat pap smear so dpt bygkan la camner..haha..nipon balik so hubby amik..sbb all this while mmg naik tren jer..nerbesh..

    ReplyDelete

Tak perlu Disangkal lagi..

Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}