Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Wednesday, April 24, 2013

Penyumbang Kegagalan.


Ada orang kata, 'CIKGU-CIKGU SEMUANYA ADA DEGREE. BELAJAR PANDAI-PANDAI SAMPAI MENARA GADING. TAPI NAK AJAR ANAK MURID PUN TAK JADI APA. NAPA MASIH ADA YANG GAGAL DALAM UJIAN? NAPA MASIH ADA MASALAH DISIPLIN DI SEKOLAH? NAPA MASIH BANYAK PELAJAR YANG TERCICIR DALAM PELAJARAN??'

Sukar juga nak menjelaskan kenyataan yang nampaknya agak lurus bendul kelihatannya ni. Seolah-olah Si Penyata hanya mampu melihat akan luarannya sahaja, tetapi gagal menyelam ke dalam akar umbi akan permasalahan yang berlaku.. Adakah benar degree cikgu tu? Adakah dia mengajar subjek degree nye tu? Adakah ada hubungan kimia antara guru dan pelajar yang memungkinkan PnP(pengajaran dan pembelajaran) maksimum dapat dinikmati?

Layakkah andai guru itu sendiri dipersalahkan atas kegagalannya mendidik seorang pelajar yang gagal dalam peperiksaannya walaupun terbukti ada beratus-ratus pelajar yang lain berjaya menyerap pembelajaran umpama span untuk berjaya dalam ujian yang sama? - Apa kata anda?

Adakah tiada langsung kesalahan pada bahu pelajar itu, atau persekitarannya, yang boleh menjadi penyumbang kepada kegagalannya itu? Atau mungkin juga, kejadian itu adalah satu takdir Ilahi, yang ingin menguji pelajar tersebut, dalam perjalanannya untuk menjadi seorang yang lebih berjaya pada masa hadapan..

~~Sebenarnya, cerita ini hanyalah satu anologi, akan kenyataan seorang sahabat alam maya, yang kelihatannya hanya melihat sebuah kejadian pada luarannya, tanpa mengkaji kelebihan dan kekurangan kejadian tersebut.. Saya amat kecewa, apabila kenyataan yang jelas amat cetek dan pendek akal itu, diluahkan oleh seorang yang tinggi IQ nya, berdasarkan pekerjaannya sebagai peorang penyelamat..

Namun begitu, mungkin kenyataan semberono itu diluahkan tanpa penilaian yang jelas dan stabil akibat keletihan fizikal dan jiwa.. Positifnya kenyataan itu adalah, walau sejauh mana perjalanan kehebatan kehidupan kita, masih ada ruang yang luas untuk kita memperbaiki diri.. Semoga Saya, dan kita semua, akan sentiasa berusaha membaiki diri demi sebuah kelangsungan kehidupan dunia akhirat yang gemilang.

P/S: Di sini saya sertakan pernyataan tersebut, sekadar sebagai rujukan dan pengetahuan.. Segalanya rahsia tentang diri empunya.

Td jln2 di putrajaya..mmg cntk n indah lihat bgnn besar n sgt tersusun..mst mahal n byk duit guna utk bina suma ni..
Bila pikir blk, kt luar sane masih ad yg mntk sedekah utk mkn n tmpt tggl..trn naik jab kebajikn mntk bantuan..rawatan, tambang, perlatan hosp, kanta utk pembedahan cataract, etc..kalu pesakit miskin sgt, mereka terpaksa bia je mata buta coz mmg xde duit nk beli kanta n wat operation..ad yg dtg ngn bas dr rompin..4jam.dh la x nmpk, dtg sorng, pastu x jd op coz xde duit..
So mcm mane bleh blaku mcm ni..kita megah dgn kemajuan tp ad lg org yg miskin melarat..x guna wat bgnn cntk tp pakcik n makcik2 tu xdpt lihat coz mata dh buta..n kita jg akan tua n ad cataract bila tu nnt..

tata

No comments:

Post a Comment

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}