Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Monday, August 20, 2012

Hari Raya Saya. (1)


Salam Aidilfitri semua!! hampir sebulan Saya menyepi dr ruang blog nie, terasa kekok mula menaip semula.. Takper.. Citer hari raya punya pasal, Saya kuatkan tekad! hehehe

Raya tahun nie, giliran beraya di kampung Saya, Chenor Darul Makmur.. Tapi, oleh kerana kehilangan mak mentua pada bulan 6 yang lepas, kami berpakat untuk sama2 berAidilfitri di Bentong, bagi menemani Ayah yang pastinya akan keseorangan nanti.. Seperti hari2 Isnin-Jumaatnya.. (Ujung minggu kami balik tanpa pernah miss lg!!)

Anak2 sedara ada bertanya, mengapa tiada giliran seperti tahun2 lepas. Eh, bebudak nie.. Kecik2 pun banyak soal tau.. Makngah pun dh plan nk raya kt kampung, baju dh sedondon pun, baju plain manik2 lg.. Tapi, tak semua perancangan kita akan menjadi.. Yang baik itu hanya milik Allah.. Takper bebudak.. Tahun depan belum lg, tahun lg satu la kita raya sesama ek.. Bukan apa.. Dorg memang beraya tiap2 raya pertama kat kampung Saya, petang raya pertama tu baru balik ke rumah Kakak ipar di Kuala Terengganu.. Wasiat dan pesanan arwah Abah untuk Abang Saya...

Tapi, tiap2 tahun, memang Saya akan balik umah mak dulu pada hari akhir puasa.. Nak membantu mak melakukan rutin menyambut raya, membakar lemang! Kalau dulu masa sekolah, Saya ditugaskan untuk mengemas ruang tamu dan bilik2, sekarang Saya dh naik pangkat, jadi tukang isi pulut dan santan dalam lemang.. tahun lepas tambah duty, jadi pembakar lak!! Rumah Mak ada bibik sambilan datang bersih dan kemaskan.. baju2 pun ada jiran datang tolong ironkan.. Semua ada upahnya, tapi berbaloila sebab kita membantu jiran2 jugakkan..

Al-kisah lemang itu, tahun nie buluhnya kecik sangat.. Dahla Mak dh menderita mengisi daun pisang ke dalam buluh, Saya, Mak dan Kakak Ipar pun sama2 menderita nak mengisi pulut bersantan pulak.. Bende tak berapa nak susah jd leceh sangat.. phew.. Tapi, walaupun lebih lama dari biasa, kami tetap maintain siapkan segalanya bersama2..hehehe

Dah tu, gie la anta lemang ke tempat pembakaran yang dh dimulakan pembakarannya oleh encik suamiku sayang.. Kayu dh berbara, sesuai sangatla untuk buluh lemang kami yang comel2 nie.. Susun2 lemang, api lak marak surut, marak surut, panas, asap, segala.. Dugaan betol.. Pipi tembam Saya dh merah menyala! tekak kering toksah cakap.. terbayang2 kt mata air sirap berais yang biasa diminum semasa berbuka..hehehe

Dipendekkan cerita yang hangat panas kering nie, lemang2 yg dh diyakini(bukan kompem) dah masak, diangkat cepat2 supaya cepat kosong batas2 lemang tu..hehehee.. Tinggal lg 5batang lemang di medan bakar tu, Saya pun dengan ayu dan hotnya, meminta kebenaran dari suami tercinta untuk naik ke rumah dan mandi untuk menyejukkan badan. Dengan izin, Saya naik ke rumah, pasang kipas dalam bilik dan lelap!! hahaha

Saya bangun semula selepas itu, mandi-manda tak ingat dunia sebab badan masih panas, dan kembali ke dalam bilik semula, dan sambung tido sehingga hampir waktu berbuka!! Heyy..Bini saperla ni..

Berbuka dengan lemang+kari daging Mak.. Memang mabeles.. takyah lauk lain dh!! Tapi sbb ada ikan stim, Saya hentam gak makan ngan lemang! huhu

Jam 945malam, kami kembali ke Bentong... Jalan jem takyah citer.. Dari Chenor ke exit Bentong memang clear. Masuk je jalan yg satu menghala ke Raub tu, memang tak cukup napas. Nasib baik Cik Abg anak jati Bentong. Tau jalan yg lebih mudah dan kurang keretanya. Tibalah kami di Bentong dengan selamat, dan yang pentingnya, JEM FREE!! hehehe

~~2b sambung2~~

tata

1 comment:

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}