Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Tuesday, November 27, 2012

Jalan2 Holiday 1 - Melaka Bandaraya Bersejarah






Ini entry pertama cuti2 sempena cuti akhir tahun 2012 nie.. Disebabkan tak jaga SPM thn nie, makanya berehat2la Saya sambil merancang cuti2 Malaysia.. Tapinya hampeh.. Rupanya kerja lain menanti untuk meragut masa cuti.. Waaa...Akan diceritakan dikeluaran yg lain ek...kikiki

Nie entry cuti2 Melaka bersama keluarga mentua.. Awal2 cuti lg, dh berjalan2.. Memang nk full speed sepanjang cuti nie kot..huhuhu.. Cam tak biasanya, KakLong&famili sampai kt umah kami yg ala2 tongkang pecah separuh karam tu dh petang ari Khamis.. Awal2 lg dh sound, kita makan kt luar arini tau!! Dapor masih under renovation..kuikuikui.. Jdlah perjalanan ke Medan Ikan Singgang kt tgh bandar KL tu.. Sedap mkn kt situ.. Selalulah meleleh air liur bila teringat..hahahahaa

Awal pagi Jumaat, kami pun bergerak ikut Lebuhraya PLUS. Singgah RnR Nilai utk breakfast, sebelum terus berjalan hingga ler smpai HOMESTAY MAS MERAH, tempat penginapan kitaorg...(Citer details, sila ke blog kak ipar Saya.. Dia tulis lengkap..Saya nie, Byk citer yg skip..Amik yg penting2 jela..huhuhu)


  

Di atas tula, keadaan dalaman homestay yg ada 3bilik berekon, dapor lengkap siap mesin basuh lg.. Parking muat utk 2 kete.. Iskk..Memang selesa bangatla.. Kalo nk servey, gie ler page facebookMASMERAH homestay or kol no nie: 0196644808(En Ahmad Syukri) Dia sudi membantu..hehehe.. Rate pun murah.. RM150 semalam.. Kami nginap 2 malam, so total RM300.. Budget sungguh kan...



Pagi Sabtu, kami terjah Banda Hilir.. Nak naik Menara Taming Sari tu.. Saya sebagai seorang penakut nie, memangla gayat dengan bebenda gini.. Tapi demi nk jaga air muka depan anak2 sedar yg besor2 nie seme, terpaksa la kontrol.. Awal2lagi, dh kepat(hisap) gula2 berangin.. Siap pas kt ayah sekali.. Ayah memang fobia sejak naik kete kabel kt Gunung Macincang tu.. Ehh..Sama cm Mak Saya lak..huhu..nama pun besan..

Apa yg ada bila naik Menara Taming Sari tu?? Pergghh.... Masa naik tu, Saya dh genggam tangan Cik Abang, terasa terbuai2 je dh..huhu.. Tapi, bila dh disajikan dengan pemandangan indah Bandar Melaka, memang mabeles.. Indah ciptaan Allah, kreatif manusia mengendalikan alam.. Patut cuba bila ke Melaka!!

 

Lepas tu, ujan lebatla pulak.. Terpaksala kami menunggu ujan reda sebelum naik RIVERCRUISE lak.. sempatla kitaorg masuk Muzium KASTAM Malaysia untuk memenuhi masa terluang sementara ujan menyejukkan bumi tu.. hihi.. bila ujan dh reda, terusla beli tiket n tunggu turn untuk naik bot!!

Muka2 tak sabor nk menyusuri Sungai Melaka
 Dalam hati, kuar kat mulut, janganlah terkena kt bot yg ada iklan Mister Potato..huhu.. Takut nanti, ada yg boikot taknak naik lak.. Al-maklum, Mister Potato tu penyokong team MU, setan merah besor tu.. Kitaorg nie lak, penyokong mesin merah jer.. tak sehaluan org kata.. Jd, bila dapat bot Mamee pun ok la dh.. takder gambor2 setan merah beso..huhu


Niela pemandangan di sepanjang Sungai Melaka.. 

Indah dilihat, 
lekat di hati, 
kekal di memori... 
:)


Selesai tu, kami balik ke Homestay.. Rehat2 sebelum ke Medan Ikan Bakar Umbai.. Dinner seafood U oll.. Mengikut cadangan seorang kawan anak Melaka, gerai pertama adalah yg terbaik.. Memang nampak gitu.. Dia punya kusi meja punyalah banyak.. Hammbooiiii...Sampai tepi parking dia letak kusi meja dia..hihihi

Harga n masakan dia not bad.. Masih boleh diterima tekak dan poket..hihi

Esoknya, sebelum kami balik, sempat lg kami menziarah Kg Morten, penempatan Melayu di tanjung Sungai Melaka.. Rumah2 tradisional kt sini memang dipelihara untuk tatapan pelancong.. Tu yg kami buat cm umah sendiri, amik gambo bagai..hihi
Aksi2 raksasa nk musnahkan umah..hohohooo

Ikutkn ati, nk jer Saya sumbat replika umah nie dalam kete buat kenangan..huhuhu



Gambar di atas di ambil di rumah Tok Penghulu. Buku pelancong yg di amik tu, menunjukkan tarikh 070707, tarikh keramat saya suami isteri..hihiii... Ramai gak pelancong yg datang masa tarikh tu.. ermmmm.. Amik kesempatan bersanding sekali lg gak.. Tp, bila ada yg buat lawak, pengantin lepas laku bebenor.. Iisskkk

Suka tgk rumah2 lama nie.. Paling suka, Rumah Limas, yg tak berbumbung di tengah2nya.. Kalaula satu hari nanti Saya berkemampuan, boleh ler bina rumah gitu.. Kn Cik Abg kn..hihiiii
Kami berdua...


Tamatlah sudah pengembaraan di Melaka Bandar Bersejarah.. Ada yg tidak diceritakan, cukuplah menjadi kenangan sendiri.. Tapi, wajah2 kesayangan hamba nie, memang kool la.. Saperla yg tak jatuh cinta dengan Si Dia nie kn...huhuhu


tata

6 comments:

  1. tula. asyik gambo laki ko jek. hahhahaa.. wei, suke la letak gambo byk2 dalam satu. nk tiru pasni!

    ReplyDelete
  2. http://www.nadiafarahida.com/2012/12/pemenangnya-adalahhhhh.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak, jangan lupa email nadia eh. akak menang tau.

      Delete

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}