Mukasurat Extra

Terjalinnya Ikatan..

Daisypath Anniversary tickers

Jom Main klik-klik-klik

Followers

Saturday, September 28, 2013

Plan.. Planning.. Planned???


Dah lama tak merancang untuk bercuti ke luar negara.. Walaupun ke over the sea.. Bersama keluarga.. Bukan tak ada rancangan, tapi sejak kami kembali ke semenanjung Malaysia dan tinggal di Kota Besar Kuala Lumpur dengan elaun cola yang hanya RM300 tu, semua plan hanya mampu di pandang sepi..

Bukan mengatakan RM300 itu sedikit dan tidak berguna.. Tidak...

Cuma kadar kehendak mendadak naik apabila berada di tempat semua ada ini.. Dulu di Lawas, hanya seminggu sekali saya ke tamu untuk memenuhkan peti sejuk demi kelangsungan lauk sepanjang minggu.. Rajin masak di rumah sebab hanya ada beberapa buah kedai makan sahaja di sana.. Berbeza dengan keadaannya di sini.. Sebutkan apa saja, semuanya ada.. huuuu

Tidak dapat dinafikan bahawa gaji di Sarawak lebih tinggi.. bandingkan sahaja gaji saya sekarang, dengan rakan setugas yang sama-sama posting dahulu, yang dia sememangnya anak Sarawak, memang gajinya lebih tinggi.. Ini kerana mereka mempunyai elaun yang akan naik seiring dengan kenaikan gaji.. Yang mana, kita di semenanjung hanya menerima elaun cola.. 3tahun saya di sana, elaun tersebut RM313.. Jika sekarang?? Perghh...

Jadi, kembali kepada topik. Masalah sekarang adalah kekurangan lebihan wang yang kadang kala membawa kepada kesempitan hidup.. Jadi, tiap perancangan yang mempunyai had yang tinggi terpaksa dipertimbang berkali-kali hinggakan ia terpaksa dibatalkan kerana kekangan itu..

masalah seterusnya ialah masalah dalaman kami.. Perjumpaan pada setiap hari hanyalah dari jam730malam hingga jam 630 keesokkan paginya.. Belum ditolak masa andai encik fadil keluar bermain badminton, futsal atau bola dan juga waktu tidur.. Masa kami untuk bersama terlalu suntuk setiap hari.. Berbeza dengan dulu.. Kami bersama-sama bangun, pergi ke sekolah, balik ke rumah, ke padang melatih atlet, balik, memasak dan makan.. Semuanya bersama.. Jarang-jarang kami berpisah.. Bermain badminton pun bersama. Dia ke padang bola, saya ada sebagai penyokong pasukan.. Berbeza sungguh dulu dan sekarang..

Jadi.. plan yang di planning itu selalunya menjadi plnned yang dibatalkan..

Inilah namanya perjalanan hidup.. Selalu berubah untuk mengajar kita sentiasa seiring dengan masa.. Jangan hanya berada di takuk lama sahaja..

tata

No comments:

Post a Comment

Tak perlu Disangkal lagi..

There was an error in this gadget
Pink Diamond), url(Pink Diamond), auto;}